مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

فواید و مضرات عادات سازمانی

غالب سازمان ها بر اساس عاداتی غیررسمی هدایت می‌شوند

تحقیقات نشان می‌دهد که غالب سازمان ها بر اساس عاداتی غیررسمی هدایت می‌شوند. این عادات غیررسمی در طول زمان ایجاد شده و به عادات رفتاری کارکنان تبدیل شده است.

در حقیقت سازمان‌ها به جای آنکه بر اساس یک فرایند تصمیم گیری مشخص عمل کنند، غالباً بر اساس عادات سازمانی خود عمل می کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و مضرات عادات سازمانی با شما عزیزان صحبت کنیم.

فاجعه متروی لندن

برای مثال متروی لندن در سال ۱۹۸۷ را در نظر بگیرید؛ در این سازمان مسئولیت ها به قدری مشخص و طبقه‌بندی شده بود که هر کارمندی می‌دانست که دقیقاً باید چه کاری را انجام دهد و همین موضوع به صورت یک عادات سازمانی در این مجموعه فراگیر شد.

نتیجه این شد که هرکس فقط و فقط کار خود را انجام می‌داد و از  محدوده کاری خود خارج نمی شد. در نتیجه هیچ تلاشی برای تغییر و بهتر شدن رخ نمی‌داد.

در این شرایط هر کس سعی می‌کند که  سرش به کار خودش باشد. تا مشکلی برایش پیش نیاید. این عادت ها باعث می شود که در سازمان حرکتی در جهت تغییر شکل نگیرد.

برخی از عادات سازمانی می تواند خطرناک  باشند. برای مثال معضل به وجود آمده به خاطر یکی از همین عادات سازمانی موجب مرگ ۳۱ نفر در متروی لندن شد.

مامور فروش بلیت نشانه‌هایی از آتش‌سوزی در ایستگاه دید. اما او به این دلیل که مسئولیت ایجاد نمی‌کرد که آژیر خطر را به صدا درآورد؛ این کار را انجام نداد.

آتش‌سوزی در ایستگاه گسترش یافت و هیچ کس نمی دانست چگونه باید از سیستم اطفاء حریق استفاده کند! حتی اغلب کارکنان نمی‌دانستند که اجازه استفاده از کپسول های آتش نشانی را دارند یا خیر!

همه این موارد به دلیل این بود که آنها مسئولیت‌های دیگری داشتند و عادت سازمانی آنجا به این شکل بود که هر کس فقط باید مسئولیت خود را انجام دهد.

عادات سازمانی غلط را بشناسیم

اما این تراژدی ها می تواند نکات امیدبخشی نیز داشته باشند. بحرانها به ما کمک می کنند تا عادات سازمانی غلط را بشناسیم و آنها را از نو پایه ریزی کنیم.

پس از آتش‌سوزی راهکارهای زیادی برای نجات جان مسافران در ایستگاه های مترو ارائه و اجرا شد. امروزه هر ایستگاه مترو مدیری دارد که مسئولیت اصلی اش حفظ امنیت مسافران آن است. بنابراین یک بحران باعث شد که عاداتی غلط از بین برود و تغییر مثبتی در زمینه عادات سازمانی ایجاد شود.

استفاده از عادات در زمینه بازاریابی

فروشندگان همواره تلاش می‌کنند که از عادات مشتریان باخبر باشند. آنها عملکرد و محصولاتشان را با اطلاعاتی که از مشتریان دارند تطبیق می دهند؛ تا بتوانند به حداکثر فروش برسن.د می‌توان گفت که فروشندگان عادت خرید مشتریان را بهتر از خودشان می‌دانند.

از فروشگاه تارگت الگو بگیریم

تارگت که دومین فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی بزرگ آمریکا محسوب می شود؛ سرآمد شناخت و استفاده از عادت مشتریان است.

این فروشگاه به میلیون ها خریدار سرویس ارائه می‌کند و با مطالعه و تحقیق روی رفتار آنها حجم بالایی از اطلاعات در مورد عادات مشتری گردآوری نموده است. تحلیل این اطلاعات به قدری دقیق صورت می‌گیرد که این شرکت می‌تواندتشخیص دهد که کدام یک از مشتریان باردار است و حتی زمان زایمان آنها را تشخیص دهد.

بررسی‌ها نشان داد وقتی پدر و مادری در انتظار تولد فرزندی هستند الگوی خریدشان تغییر می‌کند و بیشتر به سمت خرید اقلامی همچون ویتامین ها سوق پیدا می‌کند. تارگت بازاریابی خود را با تجزیه و تحلیل این عادات خرید برنامه‌ریزی می‌کند.

مثلاً به مشتریانی که تشخیص می‌دهد در انتظار فرزند هستند،  کد تخفیف کالاهای بارداری و نوزادان اهدا می کند. این شیوه کمک می کند تا بتوانند مشتریان زیادی را به فروشگاه‌های خود جلب کنند.

عادات مشتریان را تجزیه و تحلیل کنیم

تجزیه و تحلیل عادات مشتریان در تارگت چنان دقیق بود که حتی یک بار این شرکت زودتر از خانواده یک دختر نوجوان متوجه بارداری او شد. فروشگاه بنابر روال موجود کد تخفیف محصولات بارداری را برای این دختر ارسال کرد. پس از مدتی پدر این نوجوان با مراجعه به فروشگاه به این موضوع اعتراض کرد؛ اما بعدا مشخص شد که دختر واقعاً باردار است.

اما تارگت خیلی زود متوجه شد که مردم دوست ندارند تحت نظر باشند. در نتیجه این شرکت تصمیم گرفت که کدهای تخفیف محصولات بارداری را همراه خود های تخفیف محصولات دیگری به مشتریان باردار ارائه دهد. این کار به این دلیل بود که کدهای تخفیف اصلی همراه با چند کالای نا مربوط ارائه شوند تا مشتریان احساس نکنند که تحت نظر هستند.

اامیدوارم مقاله فواید و مضرات عادات سازمانی برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *