رشد فردی پزشکان, مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

چگونه دیگران را خوشحال کنیم؟

مقدمه

سلام به شما دوستان عزیز؛ امیدوارم حالتان خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم در موردچگونه دیگران را خوشحال کنیم؟ با شما عزیزان صحبت کنیم. این مقاله برگرفته از کتاب «سطل شما چقدر پر است؟» می باشد.

زندگی ما بر اساس کنش و واکنش با دیگران شکل می گیرد. هر کنش، واکنشی می خواهد.  نتایج برخوردهای ما به ندرت تقریباً مثبت یا منفی است و اگرچه ما هم کنش و واکنش ها را بی اهمیت می پنداریم، ولی آنها به تدریج روی هم انباشته می‌شوند و بر زندگی ما تأثیر بسیار می گذارند.

نظریه ملاقه و سطل

هر یک از ما یک سطل نامرئی داریم که بسته به آنچه دیگران به ما می‌گویند یا نسبت به ما انجام می‌دهند پیوسته پر و خالی می‌شود. هنگامی که سطل ما پر است احساس خیلی خوبی داریم. هنگامی که خالی است احساس بسیار ناخوشایندی به ما دست می دهد.

هر یک از ما دارای یک ملاقه نامرئی نیز هستیم . این ملاقه را برای پر کردن سطل دیگران به کار می بریم. با گفتن سخن های مثبت و احساسات مثبت آنها را بالا می‌برد،  سطح خود را نیز پر می‌کنیم.  اما زمانی که این ملاقه را برای کم کردن احساسات مثبت  دیگران به کار مببریم: مثل اینکه به آن ها اعتماد به نفس نمی دهیم و از اعتماد به نفس آن ها می کاهیم. با آن ها بد رفتار هستیم و به آنها دروغ می گوییم و…  از سطل خود نیز می کاهیم.

یک سطل پر مانند فنجانی که لبریز است به ما دیدگاهی مثبت می دهد و موجب بیشتر شدن نیروی ما می گردد.  هر قطره در این سطح ما را قویتر و خوشبین تر می سازد.  اما یک سطل خالی دیدگاه ما را مسموم می سازد. نیروی ما را کاهش می دهد و اراده ما را ضعیف می کند.  به این دلیل است که هرگاه کسی از سطل ما می کاهد ما آسیب میبینیم.  به این ترتیب ما در هر لحظه از روز با گزینشی روبه‌رو هستیم میتوانیم سطل های دیگران را پر کنیم یا از آنها بکاهیم. این گزینش بسیار مهم است گزینشی که به شدت در روابط ما بهره‌وری سلامتی و شادی ما تاثیر می گذارد.

چگونه دیگران را خوشحال کنیم؟

 مرگهای ناشی از منفی بودن

در جنگ بین کره شمالی و ایالات متحده،  اسیران سربازان آمریکایی را به طوری ویژه و غیرقابل تصور شکنجه می دادند. این نوع شکنجه ها را سربازان به درستی آنها را از دست دادن انگیزه می‌نامیدند. پزشکان آن را تحت عنوان میراسموس نامگذاری کردند که در گفتار میراسموس عدم مقاومت و بی کنشی معنی شده است.

اگر سربازان کتک می خوردند یا مورد ناسزا قرار می گرفتند،  خشم در آنها انگیزه زیستن به وجود می‌آورد.  اما در نبود انگیزه آنها به سادگی می مردند.  در حالی که هیچ گونه دلیل پزشکی برای مرگ آنها وجود نداشت. با وجود شکنجه بدنی نسبتاً بسیار کم در اردوگاه های زندانیان جنگ آمریکا و کره شمالی، میراسموس میزان مرگ را در میان این زندانیان تا رقم باورنکردنی ۳۸ درصد بالا برد. بالاترین میزان مرگ زندانیان جنگ در تاریخ ارتش ایالات متحده.

نیروهای کره شمالی برای رسیدن به این هدف ۴ روش اساسی را به کار می بردند

  •  خبرچینی
  •  عیب جویی از خود
  • از بین‌بردن وفاداری به مقام بالاتر و کشور
  •  جلوگیری از دریافت هرگونه حمایت عاطفی مثبت

برای تشویق خبرچینی، نیروهای کره شمالی از دادن جوایزی مثل: سیگار به زندانیان خبرچین استفاده می کردند. اما متخلف یا خبرچین هیچ یک مورد تنبیه قرار نمی گرفتند.  آنها منظورشان این بود که روابط دوستانه سربازان و قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر را از بین ببرند

برای افزایش عیب‌جویی، سربازان  کره شمالی گروههای ده یا دوازده نفری از سربازان تشکیل می دادند.  در این گروه‌ها از هر مرد خواسته می شد در برابر گروه خود به همه کارهای بدی که انجام داده است و همین طور به همه کارهایی که می توانست انجام دهد ولی نداده است اعتراف کند.

برای از بین بردن وفاداری سربازان به مقام رهبری و کشور، این کار با سست کردن تدریجی و پیوسته وفاداری سربازان نسبت به مافوق شان شروع می شد. در یک نتیجه وحشتناک سرهنگی به یکی از افراد خود دستور داد آبی را که از یک  مزرعه برنج بود نخورد؛ زیرا می دانست موجودات زنده درون آب ممکن است باعث مرگ وی شوند.  سرباز با نگاهی به سرهنگ گفت رفیق تو دیگر سرهنگ نیستی تو هم مثل من و فقط یک زندانی کثیف هستی! تو مراقب خودت باش من هم از خودم مراقبت می کنم! سرباز چند روز بعد به علت ابتلا به اسهال خونی فوت کرد.

چگونه دیگران را خوشحال کنیم؟

 مثبت بودن- منفی بودن و بهره وری

تشویق و تحسین.  این دو از اجزای مهم ایجاد احساسات مثبت در سازمان ها محسوب می شوند.  افرادی که به طور منظم مورد تشویق و تحسین قرار می گیرند:

  • بهره‌وری فردی آنها افزایش می یابد
  •  تعهد آنها نسبت به همکاران شان بالا می رود
  •  احتمال اینکه در سازمان شان باقی بمانند بیشتر است
  • وفاداری و رضایت بیشتری از مشتریان دریافت می کنند
  •  سوابق ایمنی بیشتر و حوادث کمتر در کارشان دارند

تشویق و تحسین به جا و مناسب  می تواند موجب دگرگونی محیط کار شود و یک فرد به تنهایی می تواند با پر کردن سطل به طور مرتب به احساسات مثبت را درون گروه بدمد.

تحقیقات نشان می‌دهد که رهبران سازمانی که همه را در احساسات مثبت سهیم می‌کنند، دارای گروه های کاری مثبت‌تر، با رضایت شغلی بالاتر، تعهد بیشتر و بهره‌وری پیشرفته تر هستند.

مهمترین دلیلی که افراد  شان را ترک می‌کند این است که از آنها قدردانی نمی‌شود

از بین بردن بهره وری

بیشتر ما در هیچ جا  حتی نزدیک به آن میزان تشویقی را که شایسته است به کسی ابراز یا از کسی دریافت نمی‌کنیم. در نتیجه بهره وری بسیار کمتری داریم و در بسیاری موارد نسبت به کارمان تعهد لازم نداریم.

مطالعه روی سلامتی کارمندان نشان داد که هرگاه آنها برای رئیسی کار می‌کنند که او را دوست ندارند به طور مشخص فشار خون بالاتری دارند.

 تمام لحظات با ارزش هستند

۹ نفر از هر ۱۰ نفر معتقدند وقتی در کنار افراد مثبت هستند موثرند.

مطالعات جدید نشان می دهند که احساسات منفی می توانند برای سلامتی زیان‌آور باشند و حتی ممکن است طول عمر شما را کم کند. از سوی دیگر بر اساس تحقیقات جدید احساسات مثبت نیاز اساسی هر روزه ما برای بقاست.  آنها نه تنها سلامتی ذهن و جسم را بهبود می بخشند،  می‌توانند سپری باشند در برابر افسردگی و بیماری.

هر چه تاثیرات متقابل طرفین به نسبت ۵ به ۱ از مثبت به منفی نزدیک تر باشد احتمال موفقیت بیشتری در آن وجود دارد. هر چه این نسبت به یک به یک نزدیکتر شود احتمال عدم موفقیت آنها بیشتر می شود.

فردریکسون و لوسادا در نسبت مثبت به منفی محدوده بالاتری را مطرح می کنند اگر این نسبت از ۱۳ به یک بالاتر برود اوضاع می تواند بدتر شود.

 نسبت جادویی: ۵ تاثیر مثبت برای هر یک تاثیر منفی

در مواقعی آشکارا لازم است ما اشتباهاتمان را تصحیح کنیم و بفهمیم چگونه باید ضعف مان را کنترل نمایید.

درباره افراد سیگاری که در مردان ۵ سال و نیم و در زنان هفت سال انتظار کاهش طول عمر را نشان می‌دهد؛  ملاحظه می کنیم که احساسات منفی در مقایسه با مصرف سیگار کاهش عمر بیشتری را موجب می‌شوند و با این حال هیچ گونه اخطار پزشکی در مورد خطر احساسات منفی وجود ندارد. در حالی که کاملاً ضروری به نظر می‌رسد  افزایش احساسات مثبت می‌تواند طول عمر را تا ۱۰ سال زیاد کند.

خوش بینی می تواند طول عمر سرماخوردگی عادی را کوتاه کند و آن را از بین ببرد.

  • احساسات مثبت ما را در برابر احساسات منفی حمایت و اثر آنها را خنثی می کنند
  • به برگشت پذیری سوخت می رساند و می توانند موجب تغییر آدمها شوند
  •  موانع ریشه ای را از بین می برند
  •  منابع جسمانی عقلانی اجتماعی و روانشناسانه بادوام ایجاد می کنند که بتوانند در مواقع دشوار به عنوان اندوخته ها به ما کمک کنند
  • مناسب ترین کارکرد را در سازمان‌ها و افراد به وجود می آورند
  •  موجب پیشرفت عملکرد کل یک گروه می‌شوند هنگامی که رهبران گروه احساسات مثبت بیشتری را ابراز می کند

 یک سطل لبریز

 آیا مثبت بودن یا منفی بودن ژنتیکی است؟

جامعه علمی نظرات متفاوتی در این باره ابراز می کند.  بعضی از مطالعات نشان داده‌اند منفی بودن و مثبت بودن اساساً در طبیعت فرد ریشه دارد و بعضی دیگر به اهمیت پرورش در این مورد اعتقاد دارند. قابل قبول تر این نظریه کنونی معتقد است هم طبیعت و هم پرورش سهم مهم و احتمالاً برابر در این زمینه دارند.

‏اد داینر روانشناس:  ظرفیت ما برای شادی بیشتر شبیه وزن جسمانی ما دارای خط شروع و پایان است و درست همانطور که بعضی از آدم ها صرف نظر از آنچه می خورند استعداد لاغری دارند بعضی از آدم ها نیز در مقایسه با دیگران گرایش طبیعی شادتر بودن را دارا هستند.  ولی مطمئناً میزان احساسات مثبت در ما می‌تواند بر اساس آنچه طی زمان بر ما میگذرد افزایش یا کاهش یابد و برای ما زیاد مشکل نخواهد بود که روشی مبتنی بر احساسات مثبت بیشتر و احساسات منفی کمتر دنبال کنیم.

همه ما مطمئناً در مراحل مختلف زندگی با مشکلات بزرگی روبرو می شویم.  بیشتر ما فکر می کنیم شاید دست بدی در کار باشد یا زندگی منصفانه نیست اما نباید اجازه دهیم مشکلات زندگی ما را در تنگنا قرار دهند.

مبارزه با حوادث سخت زندگی و حفظ روحیه بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. تقویت توانایی هایمان می تواند ما را در برابر نابودی توسط منفی‌بافی حمایت کند و شناخت بهترین راه نه تنها به ما اجازه می‌دهد به زندگی ادامه دهیم بلکه کمک می‌کند بر ناملایمات پیروز شویم.

 آن را شخصی بسازیم

قدردانی هنگامی موثر تر و با ارزش تر است که فردی ویژه و به جا باشد. نکته این است که برای پر کردن سطل هرکس راه های ویژه و متفاوتی وجود دارد.  همچنان که مطمئناً راه‌های نامناسبی نیز وجود دارد.  آنچه روشن است اینکه راه مناسب همگانی برای تشویق وجود ندارد و تشویق های اجباری و نادرست نیز به طور هر تاثیر مثبتی نخواهند داشت.

اگر می خواهید مردم بفهمند بر آنها ارزش می دهید و برای شما مهم هستند؛ تحسین و تشویق ای که انجام می‌دهید باید مخصوص آن شخص و برای او با معنا باشد.

چطور با انرژی باشیم

در این وبینار قصد داریم نکات داشتن روزی پر انرژی را با شما عزیزان در میان بگذاریم

 ۵ تدبیر برای بالا بردن احساسات مثبت

اجتناب از کاستن سطل

خو کردن به این عادت را در ابتدا مشکل می پنداریم. ولی بعد از مدت کوتاهی آن را روش مفیدی خواهیم یافت.

از آدم هایی که قابل تغییر نیستند به خاطر سلامتی و روحیه خود را تا آنجا که ممکن است دوری کنیم.  هنگامی که آگاهانه شروع کردیم تا از سطل دیگران نکاهیم.

 برجسته کردن آنچه درست است

هرگز تاثیر بلند‌مدت پر کردن سطل دیگران را دست کم نگیریم.  احساسات مثبت زنجیره‌ای از جریان‌های میان فردی به وجود می‌آورد.  نتایج دور از دسترس ای که ممکن است در افراد ببینید یا نبینید ولی آنجا هستند و اتفاق می افتند.  هرگاه ما سطل ای را پر کنیم چیزی را به حرکت وا می داریم. وقتی کسی سطل ما را پر میکند آن را بپذیریم و هرگز به آن بی‌توجهی نکنیم.

 به دست  آوردن دوستان خوب

کسانی که با بهترین  دوستان خود در یک محیط کار می کنند:

  • از لحاظ ایمنی امتیاز بیشتری دارند
  • امتیاز بالاتری در رضایت مشتریان به دست می‌آورند
  • بهره‌وری محیط کار را افزایش می دهند

شما نباید خود را به داشتن یک دوست صمیمی محدود کنید. ما حتی آنقدر دورتر می‌رویم که توصیه می‌کنیم در میان گروه همکاران افراد خانواده و اجتماعات دیگر دوستان صمیمی متعددی داشته باشیم.

  • با نگرشی مثبت و غیر شرطی به دوستان خود توجه کنید
  •   آن ها را در تلاش های تان حمایت کنید
  • مشوق و ناصح آنها باشید
  • یا دست‌کم کسی باشید که می توان همیشه از او کلامی محبت آمیز شنید به تدریج متوجه میشوید که افراد بیشتری مایلند در کنار شما باشند.

بخشش بدون انتظار

بر اساس یک نظرخواهی جدید اکثریت وسیعی از آدم‌ها هدایای غیر منتظر را ترجیح می دهند.

هدایای قابل پیش بینی سطل های ما را پر می کند؛ ولی دریافت هدایای غیرمنتظره به دلایل ایجاد شگفتی سطل های ما را کمی بیشتر پر می کنند. یک هدیه غیر منتظره لازم نیست حتماً از ارزش مالی برخوردار باشد. ابراز نشانه ای از اعتماد یا احساس مسئولیت می تواند هدیه ارزشمندی محسوب شود.

توجه کنید که چگونه می‌توانید به طور غیر منتظره چیزی را با کسی شریک شوید. چه کتابها مقالات یا داستان‌هایی را می‌توانید برای کسی بفرستید که تأثیر مثبت برای او داشته باشد.

 تغییر دادن قانون طلایی

نسبت به دیگران آنچنان رفتار کنید که از شما می خواهند نسبت به آنها رفتار کنید.

قطره ها ابزار قدرشناسی اند راهی هستند. برای اینکه به کسی بگوییم تو کار مهمی انجام دادی، یا به خاطر کاری که انجام دادی سپاسگزاریم، قطره‌ها انرژی مثبت ایجاد می‌کنند. در جاهایی که قبلاً به هیچ وجه وجود نداشته اند هر کسی می‌تواند برای کس دیگری قطرهای بفرستد. قطره ها می توانند از هر جهتی بیایند نه فقط از بالا به پایین یا پایین به بالا.

این کار فقط برای این نیست که مدیری کارمندش را مورد تشویق قرار دهد و بگوید بله کارتو مهمی بود و تو کار مهمی انجام دادی و ما امیدواریم بتوانیم بیشتر از تو استفاده کنیم.

قطره ها را بنویسید و دیگران را نیز تشویق کنید. آن را انجام دهند من فکر می‌کنم مردم از دانستن این موضوع به هیجان بیایند و منتظر نشوند تا موافقت همه را در مورد آن به دست بیاورند.  آن را در محیط کوچک سازمان خود به کار ببرید و ببینید یجه‌ای به دست می آید تصمیم بگیرید هر ماه با نوشتن دست‌کم ۵ قطره یا به سایر اشکال از دیگران قدردانی کنید زمانی که نوشتن قطره ای را تمام کردید می توانید به آرامی و شخصاً آن را به دریافت کننده تحویل دهید یا آن را برایش بفرستید یا آن را در شهر بازی با صدای بلند بخوانید.  راهی را انتخاب کنید که به نظر شما بیش از همه ستلو را پر می‌کند این ماهیت پر کردن سر به بهترین شکل میباشد.

تصور کنید یک سال پس از آنکه کار پر کردن روزانه سطل را شروع کردید دنیای شما چه تغییری خواهد کرد

  • محیط کار شما بسیار موفق تر و شادتر خواهد بود
  • شما دوستان بیشتری خواهید داشت
  • ازدواج شما محکم تر خواهد بود
  • همکاران و مشتریان شما متعهد تر و راضی تر خواهند بود
  •  شما از روابط نزدیکتر  با خانواده و دوستان تان لذت خواهید برد
  • سالم تر و خوشحال تر خواهید بود و امید می رود که عمر طولانی تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *