رشد فردی پزشکان, مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

مدیریت استرس

را های کاهش استرس

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید.  در این مقاله قصد داریم در رابطه با مدیریت استرس با شما عزیزان صحبت کنیم امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد. با ما همراه باشید. در این مقاله چند تکنیک بسیار خوب در رابطه با مدیریت استرس خواهیم گفت. لطفا با دقت به این موارد توجه کنید و در جهت رفع استرس تان این تکنیک ها را به کار ببرید:

راه های کاهش استرس

تکنیک اول:  ذهن تان را از نو بسازید

معمولاً افراد برای کاهش استرس خود کاری جدی انجام نمی دهند.  در یک نظرسنجی که در آمریکا انجام شد،  ۸۳ درصد از شهروندان اعتراف کردند که امیدی به کنترل استرس خود ندارند و تلاشی هم برای مدیریت آن نمی کنند.

خبر بسیار خوبی که وجود دارد این است که شما به راحتی می توانید استرس خود را کنترل کنید!

کاهش استرس به نوعی نگرش و زاویه دید شما بستگی دارد.  مغز انسان توانایی عجیبی در جهت کنترل استرس دارد. مغز می تواند راه های عصبی جدید تشکیل دهد، که اصطلاحاً به آن ساخت مسیرهای عصبی گفته می شود.

شما میتوانید از این موضوع استفاده کرده و مغز خود را از نو و بدون افکار استرس آور بسازید.  به طور دقیق تر اگر هنگامی که استرس دارید به موضوع کمی مثبت تر نگاه کنید، بخش نوروپلاستی مغز خود را از نو می سازد و افکار استرس های شما را محدود کرده یا حداقل کاهش می دهد.

 تکنیک دوم:  عادت کنید که افکار منفی و استرس آور را از خودتان دور کنید

نگذارید افکار منفی به مغز شما راه پیدا کنند.  برای مثال فرض کنید در ترافیک گرفتار شده اید؛  موقعیتی که معمولاً استرس زا بوده و افراد را عصبی میکند.  حال ممکن است از شدت عصبانیت با راننده های دیگر درگیر شوید یا از ماشین پیاده شده و به چرخ لگد بزنید.  اما خودتان هم می‌دانید که این کارها در وضعیت شما تغییری ایجاد نخواهد کرد.

راه حل دوم این است که به جای اینکه ترافیک را به عنوان عاملی مزاحم که وقتتان را تلف می‌کند تصویرسازی کنید، به آن به چشم یک وقت اضافه نگاه کنید. یعنی به عنوان فرصتی مناسب برای فکر کردن به موضوعاتی که پیش از این اتفاق، فرصتی برای بررسی آن نداشتید.

تغییر نگرش،  ترس را هم از ما دور میکند.  از دیدگاه تکاملی یعنی بررسی سوابق ترس در زندگی اجداد غارنشین مان،  استرس صرفاً راهی برای ابراز ترس است.  البته این ترس در گذشته امری مفید بوده چرا که انسان اولیه با داشتن ترس همواره هوشیار و آماده مقابله با خطرات بوده است.  اما باید گفت که جهان امروزی مکان بسیار اهمیت می باشد،  به گونه ای که بسیاری از ترس های ما حتی با وجود خارجی هم ندارند.  با این وجود بسیاری از افراد باز هم به این طرح ها اجازه می دهند به افکارشان وارد شده و ذهن شان را درگیر کند.

 تکنیک سوم:  پاسخی برای حل مشکل بگردید

بعضی اوقات با شرایط وحشتناک و در عین حال غیرقابل اجتناب رو به رو می شویم.  برای مثال ممکن است به خاطر شرایط بد اقتصادی کار خود را از دست بدهیم یا شرکتی که سال‌ها برای آن کار میکردیم حاضر به پرداخت مستمری ما نشود.

در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهیم؟

 در مواجهه با شرایط سخت و استرس آور،  شما با سه گزینه رو به رو هستید:

 گزینه اول تغییر آن:

یعنی شناسایی اینکه در کجاها تأثیر بیشتری دارید و استفاده از آن تأثیر برای تغییر شرایط؛

گزینه دوم  رها کردن آن:

یعنی گاهی اوقات بهترین کار این است که خیلی راحت از کنار آن قسمت استرس آور از زندگیتان عبور کنید.  هر چند که شاید این کار دردآور باشد اما گاهی اوقات لازم است.

 گزینه سوم پذیرفتن آن همان طور که هست:

پست بدین معنی که گاهی کاری از دست ما بر نمی آید و در نتیجه باید شرایط را بپذیریم.  در این جا پذیرش به معنای به دنبال تغییر شرایط رفتن نیست.

برای مثال زنی را در نظر بگیرید که همسرش نسبت به او بی توجه است.  او دوست دارد زمانی که همسرش از محل کار برمی گردد در کنار او بوده و زمان بیشتری را با او سپری کند،  با این وجود زمانی که مرد به خانه می آید بدون توجه به او تنها به تماشای تلویزیون و فوتبال مشغول می شود همانطور که گفته شد زن در مواجهه با این موضوع انتخاب دارد.

 انتخاب اول:

تصمیم به تغییر رفتار مرد است.  یعنی تغییر.  برای مثال می تواند او را از دیدن تلویزیون منع کند. این موضوع ممکن است موجب افزایش تنش و استرس میان آن دو شود.

 انتخاب دوم:

ترک همسر است یعنی رها کردن.  و میتواند از او طلاق بگیرد،  هرچند که برایش بسیار سخت باشد.

انتخاب سوم:

مرد را همانطور که هست بپذیرند؛  یعنی پذیرفتن. او می‌تواند به جای ناراحتی از موضوع،  به همراه مرد به تماشای مسابقه بنشیند و کمی با فوتبال آشنا شود.

زمانی که زنی این شرایط را پذیرفت،  می تواند اوقات خوشی را با همسرش بگذراند.

در آخر،  اگر در شرایط سختی قرار گرفتید و به ناچار باید یکی از گزینه ها را انتخاب می کردید،  و اگر احساس کردید که قدرت کافی برای انتخاب کردن ندارید،  به خاطر بیاورید که یک چیز هست که کنترل آن همواره در اختیار شماست و آن چیزی نیست جز تغییر نگرش تان.

امیدوارم مقاله مدیریت استرس برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *