رشد فردی پزشکان, مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

شش راهکار اجرایی مقابله با استرس

 

 

 

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم با شش راهکار اجرایی مقابله با استرس  در خدمت شما عزیزان باشیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد با ما همراه باشید.

اگر کسی در غروب یک جمعه به شما بگوید که شنبه صبح شما را به یک اتاق شکنجه خواهند برد،  چه احساسی خواهید داشت؟  احتمالاً به شدت نگران  و مظطرب خواهید شد.  اما یک راه کاربردی برای مقابله با این نگرانی وجود دارد.  ما میتوانیم با به کارگیری تحلیلی سه مرحله ای این شرایط نابسامان را رفع کنیم.

راهکار اول:  سه مرحله برای غلبه بر استرس

تمام حقایق مربوط به علت نگرانی را مشخص می‌کنیم. باید توجه کنیم که حتی ریز ترین موارد را نیز مشخص کنیم و روی کاغذ بنویسیم.

آن حقایق را تحلیل می کنیم.

در نهایت از موارد تحلیل شده، یکی را انتخاب می‌کنیم و تصمیم میگیریم که چه کاری را انجام دهیم.

چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

راهکار دوم: در لحظه زندگی کنید؛  نگرانی های دیروز و فردا را از ذهن خود بیرون کنید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام خواب در تخت خود از این سمت به آن سمت بچرخید و به اتفاقات گذشته و آینده فکر کنید؟  در این صورت باید بدانید که تنها نیستید زیرا این اتفاق برای اکثر افراد رخ می دهد.

به نظر شما دلیل این نگرانی چیست؟

نگرانی در مورد گذشته یا حتی آینده بی فایده است.  فرض کنید یک کودک می گوید:  «وقتی که یک پسر نوجوان شوم فلان کار را خواهند کرد». سپس وقتی این کودک به نوجوانی می رسد می گوید «وقتی بزرگ شوم فلان کار را خواهم کرد». و به عنوان یک فرد بزرگسال هم می گوید «وقتی که ازدواج کنم فلان اتفاق را رقم خواهم زد». به عنوان مردی متاهل می گوید «وقتی که بازنشسته شوم…»؛  اما زمانی که بازنشسته شده و به مسیری که آمده نگاه می اندازد،  اندوه بزرگی حس خواهد کرد و متوجه خواهد شد که تمام فرصت های خود را از دست داده است بنابراین برای پرهیز از چنین سرنوشتی باید فقط در لحظه زندگی کنیم.

راهکار سوم:  در زمان مواجهه با سختی،  بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد را بپذیرید و از آنجا شرایط خود را بهبود ببخشید

برای توقف نگرانی مان باید یک رویکرد سه مرحله ای را انجام دهیم:

  •  تصور بدترین اتفاق ممکن
  •  کنارآمدن با بدترین اتفاق ممکن
  •  تلاش برای بهبود بدترین اتفاق ممکن

ما باید بدترین سناریوی ممکن را تعریف کنیم.  ممکن است کار خود را از دست دهیم؟  به زندان برویم؟  یا کشته می شویم؟

سپس این بدترین سناریو را بپذیریم و در جهت بهبود آن گام‌های موثر و اساسی برداریم.

راهکار چهارم: توقع سپاسگزاری نداشته باشید

آخرین باری که در حق کسی لطف کردید فکر کنید. این فرد به اندازه کافی سپاسگزار شما بود؟  اگر سپاسگزار نبود، آیا قدرنشناسی باعث شد عصبانی شوید و احساس کنید به شما توهین شده است؟ زمانی که کارهای خیر انجام می‌دهیم،  اغلب این کارها را با توقع سپاسگزاری به انجام می رسانیم. اما داشتن چنین توقع هایی به احتمال زیاد باعث ناامیدی ما خواهد شد.  بنابراین در انجام دادن کارهای خوب به دیگران توقع سپاسگزاری نداشته باشیم.

 راهکار پنجم: به دیگران حسادت نکنید و از آنها تقلید نکنید؛  سعی کنید خودتان باشید

شما منحصر به فرد هستید.  هیچ کس مثل شما نیست و هرگز هم نخواهد بود.  ژنهای شما کاملاً بی همتا هستند.  با این وجود خیلی از ما می‌خواهیم شکل فرد دیگری باشیم.  به دلیل نامعلومی همه ما متقاعد شده ایم که مرغ همسایه غاز است. اما این گونه زندگی کردن بی فایده است بهتر است که یکتا بودن خود را پذیرفته و با هویت خود راحت باشیم.

نه تنها چنین آرزویی ممکن است به رنج بیانجامد،  بلکه پتانسیل شما را نیز به شدت هدر می‌دهد.

راهکار ششم: پیش از آن که خسته شوید استراحت کرده و آرامش خود را بازیابید

تا به حال به این نکته دقت کرده‌اید که در پایان یک روز سخت و خسته کننده،  احتمال اینکه غمگین شوید در مقایسه با اوقات دیگر روز بیشتر است؟  اکثر مردم گمان می کنند که همه تلاش و کوشش ذهنی در محل کار همان چیزی است که آنها را به شدت خسته کرده است.  اما این مسئله کاملاً اشتباه است، چرا که کار ذهنی به تنهایی نمی تواند کسی را خسته کند.

دانشمندان دریافته اند که تلاش ذهنی حتی پس از ۱۲ ساعت نیز مغز را خسته نمی کند.  پس چه چیزی این خستگی را به وجود می آورد؟  روانشناسان معتقدند که احساسات معمول‌ترین دلیل خستگی هستند. البته منظور ما احساسات مثبت مانند لذت و رضایت نیست.  منظور ما احساسات منفی مانند ملالت، اضطراب و احساس قدردانی نشدن از زحمات فرد می باشد.

امیدوارم مقاله  شش راهکار اجرایی مقابله با استرس، برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *