رشد فردی پزشکان, مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

راه های داشتن ذهن آرام

چطور به آرامش برسیم

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتان خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با راه های داشتن ذهن  آرام با شما عزیزان صحبت کنیم.  بنابراین با ما همراه باشید.

ذهن آرام موجب خلاقیت شما خواهد شد

زمانی می توانیم ذهن آرام داشته باشیم که از توانایی ها و قابلیت های مغز به بهترین شکل استفاده کنیم. قابلیت هایی مانند یادگیری، خلاقیت و نوآوری.  اما به طور خاص برای خلاق بودن باید آرامش بسیار زیادی داشته باشیم.

برای داشتن ذهن آرام راه های متفاوتی وجود دارد که در زیر به دو مورد آن اشاره می کنیم:

برخی از بزرگترین پیشرفت های بشر در همین لحظات آرام دانشمندان، مثلادر طول یک پیاده‌روی حاصل شده است.  برای مثال جیمز وات  مخترع اسکاتلندی را در نظر بگیرید.  جیمز هنگام طراحی موتور بخار که بعدها تأثیر بسزایی در وقوع انقلاب صنعتی داشت،  با مشکل  مواجه می شود که نمی تواند پاسخی برای آن پیدا کند.. او تصمیم می گیرد کمی قدم بزند  در طول همین پیاده روی است که ناگهان جرقه‌ای در ذهن او برای حل مشکل و تکمیل موتور بخار زده می شود.

علاوه بر آرام بودن و تمرینات مربوط به آن مانند پیاده روی،  سعی کنید بیش از اندازه بر روی یک موضوع تمرکز نکنید.  ذهنتان را به نوعی سرگردان و آزاد بگذارید.  در این حالت احتمال خلاقیت و حل مشکلات تا حد زیادی افزایش می یابد.

ذهنی که سرگردان و آزاده است راه های جدید را راحت تر پیدا می کند. در این شرایط است که ذهن می‌تواند خارج از چارچوب به موضوع فکر کرده و راه حل های خلاقانه تری را برای مشکلات پیدا کند.

 ایده آلی که در ذهن از خود ساخته اید فراموش کنید

آیا تا به حال در مقابل دیدگان همه اشتباه بزرگی انجام داده اید؟  آیا آن حس شرمندگی و ترس که از این اشتباه در شما به وجود آمده را به یاد دارید؟

اجازه دهید با مثالی به این موضوع بپردازیم؛  تصور کنید که حسابداری یک شرکت هستید.  پس از انجام برنامه‌ریزی بودجه شش ماهه آینده شرکت، متوجه می شوید که مقدار مازاد ای بر این بودجه وجود دارد.  به سرعت و با خوشحالی این موضوع را با مدیران در میان می گذارید.  اما روز بعد متوجه می شوید در فرآیند بودجه بندی اشتباهی انجام داده اید،  در این زمان است که از گفتن حقیقت به مدیر تان احساس شرمندگی میکنید.

 احساس شرمندگی نوعی استرس بوده و استرس خود نشان دهنده ترس است

اولین قدم در مقابله با حس شرمندگی دانستن و پذیرفتن این نکته است که ما خودمان هستیم که این احساس را ایجاد می کنیم.  آخرین باری که از انجام کاری احساس شرمندگی کردید را به یاد بیاورید. چرا احساس شرمندگی می کردید؟  دلیل واقعی وجود چنین احساسی در شما چه بود؟  آیا واقعاً شرایط و اندازه که فکر می کردید بد بود؟

دوباره به مثال حسابدار برگردید.  درست است که مرتکب اشتباهی شدید،  اما اشتباه بخشی از ذات انسان هاست.  هرکسی ممکن است اشتباه کند.  حال فکر میکنید واکنش رئیس شما به این اشتباه چه خواهد بود؟  اخراج تان می کند؟  نه!  احتمالاً از توانایی های شما و ارزشی که برای شرکت دارید باخبر است و به خاطر چنین اشتباهی شما را اخراج نخواهد کرد.  شاید در واقعیت از این که متوجه اشتباه تا نشدی خوشحال هم بشود.  بنابراین این خود شما هستید که چنین احساسی را در خودتان به وجود می آورید.

 روابط نامناسب با دیگران برای برخی از انسانها می تواند به تنهایی یکی از منابع آرام نبودن ذهن باشد

آرام نبودن ذهن سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.  در نتیجه روابط نامناسب و بد میان انسان ها می تواند به سادگی به سلامت آنها آسیب برساند.

علت دقیق این امر آن است که وقتی شما در ارتباط با کسی هستید که دوستش دارید،  سرعت ترشح هورمون های اسیدی استرس یا همان هورمون کورتیزول به شدت کاهش پیدا می کند و یا به طور کل متوقف می شود.

 داستان عجیب زندگی استاماتیس

استاماتیس در دوران جوانی زندگی خود را در یونان رها و به امید زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت کرد.  پس از گذشت چندین سال متوجه شد سرطان ریه دارد.  پزشکانپس از معاینات و آزمایش های فراوان به او گفتند که تنها ۹ ماه دیگر زنده خواهد ماند.  استاماتیس با روحیه ای ضعیف به زادگاهش بازگشت.  نزد خانواده خود رفت و در فرصت کمی که در اختیار داشت شروع به احیای رابطه با دوستان دوره کودکی و نوجوانی اش کرد.  این ارتباطات چنان بر سلامت استاماتیس تاثیر گذاشت که نه تنها بیش از نه ماه بلکه توانست حدود ۱۰۰ سال عمر کند.

راه های کسب آرامش

  قضاوت نکنید

متاسفانه بسیاری از ما فرصت های برقراری یک ارتباط عمیق را به سادگی و با قضاوت دیگران از دست می دهیم.  این قضاوت چه درست باشد و چه غلط درباره رفتار کسی باشد که درباره چهره او،  همیشه مانعی میان رابطه ما با دیگران خواهد بود.  زمانی که انسان ها حس کنند قضاوت شده اند،  سعی می‌کنند احساس شرمندگی این قضاوت شدن را با قضاوت های ناعادلانه خود از دیگران،  جبران کنند.

نکته دیگر آن است که ما معمولاً فکر می‌کنیم دیگران متوجه قضاوت ما درباره آنها نمی‌شوند، در حالی که چنین نیست.حالت چهره، زبان  بدن و هزاران عامل دیگر نشان می‌دهد که ما همواره در حال قضاوت کردن دیگران هستیم.

امیدوارم که مقاله راه های داشتن ذهن آرام برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات تان را در رابطه با این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *