رشد فردی پزشکان, مقالات

فواید مدیتیشن

چگونه به آرامش برسیم؟

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید.  در این مقاله قصد داریم در رابطه با فواید مدیتیشن صحبت کنیم. امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد با ما همراه باشید.

چگونه به آرامش برسیم؟

مدیتیشن چیست؟

در واقع زمانی که شما مراقبه یا مدیتیشن انجام می دهید،  در یک مکان آزاد و راحت نشسته و بر روی تنفس خود تمرکز می کنید.  در این زمان، ذهنتان به چیزهای دیگری فکر نمی‌کند.  این یک اتفاق بسیار عالی است.  با این اتفاق ذهنتان تنها بر روی تنفس تمرکز می کند.  بدون آنکه قضاوت خاصی نسبت به چیزی داشته باشد.  زیبایی مدیتیشن در اینجاست که برای شروع به هیچ چیزی نیاز ندارد.  هر کسی در هر جایی که بخواهد میتواند تمرین مدیتیشن انجام دهد؛  بنابراین مدیتیشن بسیار ساده است.

راه های رسیدن به آرامش

مدیتیشن چه نفعی برای ما دارد؟

مهمترین منفعتی که مدیتیشن برای افراد مبتدی دارد،  این است که آنها محتویات ذهن خود را بدون هیچگونه قضاوتی،  فقط مشاهده می کنند.  این اتفاق منجر به افزایش تمرکز بر حال میشود.

  • بنا بر آموزش های آیین بودایی ماس پاسخ معمول برای هر تجربه‌ای داریم:
  • ما آن را می‌خواهیم( احساس نیاز به آب زمانی که عطش داریم)
  •  آن را نمی خواهیم(  احساسی که نسبت به بیماری داریم)
  •  ما آن را نادیده میگیریم(  احساسی که نسبت به صحبت‌های دو غریبه در خیابان داریم)
  •  اما تمرکز بر حال به ما چهارمین گزینه را هم می دهد: مشاهده بدون قضاوت.

احتمالاً اولین تجربه شما برای تمرین تمرکز بر حال از طریق مدیتیشن،  زمانی رخ می‌دهد که شما در معرض تجربیات ناخوشایندی مثل خارش بینی و یا پا درد(ناشی از انجام مدیتیشن)  قرار دارید.  در اینجا شما باید بدون اینکه واکنشی انجام دهید، شاهد این احساسات ناراحت‌کننده باشید.

با این تمرین تمرکز بر حال را در خود تقویت می کنید،  به گونه ای که قادر خواهید بود ناراحتی‌های بزرگتر را هم بدون هیچ واکنش و قضاوتی، فقط و فقط مشاهده کنید.  علاوه بر این مدیتیشن مهربانی و بخشش شما را هم افزایش خواهد داد.

 مدیتیشن تنها برای ذهن مفید است، بلکه برای جسم هم فوایدی دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن می تواند تاثیرات هورمون های استرس را خنثی کند و با پایین آوردن فشار خون،  ریسک حملات قلبی را کاهش دهد.

فرض کنید که در مسیر محل کار خود، در یک ترافیک سنگین گیر افتاده اید. معمولاً عکس العمل شما این خواهد بود که عصبانی و خشمگین می شوید؛ اما اگر شما تمرین مدیتیشن داشته باشید، به سادگی با این افکار روبه‌رو شده و به آنها اجازه خواهید داد بدون آزار شما و ایجاد تنش از شما عبور کنند. شما به آنها عکس العملی نشان نخواهید داد و با صبر و متانت و آرامش پاسخ این افکار را خواهید داد( به جای آنکه عصبی و خشمگین شوید.)

 مدیتیشن فواید دیگری هم بر جسم ما دارد

تحقیقات نشان دادند که مدیتیشن می‌تواند راه قدرتمندی برای مقابله با افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، پرخوری و سیگار کشیدن باشد.  مدیتیشن می تواند به بیماران سرطانی نیز کمک کند. تا هرچه بهتر با استرس‌های بیماری کنار آمده و از جامعه طرد نشوند. مدیتیشن می تواند اثرات بیش فعالی، آسم و حتی سندروم روده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی می توان بیان کرد که مدیتیشن اجازه می دهد یک ابزار توانمند برای درک و تجربه دنیا بسازید که این ابزار ذهن شماست.

 نکته مهم

مدیتیشن می تواند ذهن شما را از افکار منفی رها کند، اما به شما کمک می کند که افکار منفی را کنترل کرده و از خودتان در مقابل این افکار مراقبت کنید.

امیدواریم مقاله فواید مدیتیشن برای شما عزیزان مفید بوده باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *