رشد فردی پزشکان, مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

۱۰ تکنیک مدیریت کارهای روزانه

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتان خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با ۱۰ تکنیک مدیریت کارهای روزانه ،  با شما عزیزان صحبت کنیم بنابراین با ما همراه باشید.

«کاش در طول روز زمان بیشتری برای انجام کارهایم داشتم!»

حتماً برای شما هم پیش آمده که دریک روز آنقدر کار روی سرتان ریخته که جمله بالا را به زبان آورده اید.  اما واقعیت این است که هر روز ۲۴ ساعت بیشتر ندارد و معمولاً با انبوهی از وظایف کاری و خانوادگی روبرو هستیم که موفق به انجام آن ها با کیفیت بالا نمی شویم؛ و در نتیجه همواره از زمین و زمان شکایت داریم. « پس افراد موفق چگونه تمامی کارهای روزانه شان را به خوبی انجام می‌دهند؟»

خوشبختانه جواب این سوال آنقدرها هم پیچیده نیست.  شما باید بیاموزید که چگونه موثر تر و کارآمد تر عمل کنید.  برای اینکه بهره وری خودتان را افزایش دهید موارد زیر را به دقت توجه کنید:

10 تکنیک مدیریت کارهای روزانه

تکنیک اول: برنامه ریزی راز موفق هر هدف

نگاهی به اوضاع زندگی خود بیندازید.  هر روز از صبح تا شب با کوهی از وظایف کاری و مشغله های خانوادگی روبرو می شوید و حتی  وقت سر خاراندن هم ندارید.  پرسش مهم این است:  هنگامی که باید از عهده همه کارها بر آید، از کجا باید شروع کنید؟  پیش از آن که دست به عمل بزنید باید اهداف را تعریف کنید.

اولین قدم برای مبارزه با تنبلی تعیین مهمترین وظایف می باشد.  بهتر است اهداف تان را بنویسید.  واقعیت این است که تنها ۳ درصد از افراد بالغ برنامه‌ریزی زمانی خود را طبق اهداف نوشته شان انجام می دهند و ۵ تا ۱۰ برابر سایر مردم به موفقیت میرسند.

اهداف خود را به مجموعه ای از گام های قابل انجام تقسیم کنید.  از چک لیست استفاده کنید و با کمک آن اهداف خود را مجسم کنید.  هنگامی که به کارهای انجام شده نگاه می کنید حس خوشایندی دارد و برای انجام باقی کارها مصمم می شوید.

10 تکنیک مدیریت کارهای روزانه

تکنیک دوم:  اولویت بندی

حالا که می دانید چه کارهایی می خواهید انجام دهید و فهرستی از آنها تهیه کرده‌اید پرسشی که پیش می آید این است: چگونه کارها را با بازده بالا انجام دهیم؟  اولویت بندی پاسخ این پرسش است.

باید تعیین کنید که کدام کار ها اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند و باید زودتر انجام شوند.

چطور به آرامش برسیم

تکنیک سوم:  آمادگی، خودشناسی و یادگیری کلید راه پیشرفت و  ترقی

بهره وری بالا تنها از طریق برنامه‌ریزی خوب به دست نمی آید.  در این راه شما باید همواره در حال یادگیری باشید و آماده باشید تا از راه های بهتر و مفیدتری برای پیاده سازی برنامه های تان استفاده کنید.  توصیه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید به کمک آنها خود را با شرایط جدید وفق دهید و آمادگی لازم برای روبرو شدن با آموزه های جدید را داشته باشید. برای انجام کارهای خود جایی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید خودتان باشید و برای خودتان تصمیم گیری کنید.

10 تکنیک مدیریت کارهای روزانه

تکنیک چهارم: داشتن محل کار تمیز و مرتب

اگر محل کارتان تمیز و مرتب باشد و احساس راحتی بیشتری می کنید و عملکرد بهتری دارید، پس اگر بر روی میز کارتان گرد و خاک نشسته است، دستمالی برداشته و آن را پاک کنید! اطمینان حاصل کنید که تمامی ابزار و وسایلی که برای انجام مهمترین کارتان نیاز دارید در دسترس باشد. در این مورد. آشپزها را الگو قرار دهید یک برنامه آشپزی را با دقت تماشا کنید!  آشپزی بدون آنکه تمامی مواد اولیه و وسایل آشپزی مورد نیاز و آماده نباشد، شروع به آشپزی نمی کند.

 تکنیک پنجم: نظم شخصی و خوش بینی لازمه عملکرد عالی

در هر موقعیتی دنبال نوشته های خوب و مثبت بگردید،  از شکست های خود درس بگیرید،  در مواجهه با مشکلات در جستجوی راه حل باشید.  مثبت اندیشی منبع قدرت شماست و کمک می کند اعتماد به نفس بالاتری  داشته و خلاق تر باشید.  مرتب به خود بگویید که چقدر فوق العاده اید؛ حتی اگر در ابتدا این جمله برایتان باورپذیر نباشد، به تدریج در ناخودآگاه تان تاثیر می گذارد و آن را باور می کنید همچنین در رویارویی با وظایف چالش‌برانگیز نیز بهتر عمل خواهید کرد.

10 تکنیک مدیریت کارهای روزانه

تکنیک ششم: ساعت بیولوژیک بدن خود را بشناسید

اگر شما نیز مثل عموم افراد باشید، اولین کاری که بعد از ورود به محل کارتان می کنید چک کردن ایمیل ها و یا پیام های تلگرام یا واتساپ تان می باشد. در ظاهر این کار ایده خوبی برای شروع کردن یک روز کاری است، اما شروع روز کاری با همین حرکت ساده باعث کاهش میزان بهره‌وری شما در طول روز خواهد شد.

بدن ما از ساعت بیولوژیکی خاصی پیروی می کند که طبق آن سطح انرژی در طول یک دوره ۲۴ ساعته افزایش و کاهش می یابد بیشتر افراد ترجیح می‌دهند اولین ساعات ورود به محل کارشان را با آرامش شروع کنند.به همین دلیل در اولین قدم به سراغ خواندن ایمیل های خوانده نشده می روند.  آنها تصور می‌کنند خواندن متن پیام ها و پاسخ دادن به آن،  از استرس ذهنی کاسته و از طریق این قضیه می‌توانند به آرامش نسبی دست یابند.

تکنیک هفتم: استراحت های کوتاه در طول روز و بین کارهای تان را نیز جدی بگیرید

مطالعات نشان می‌دهد که هر فرد تنها می تواند ۹۰ دقیقه در اوج میزان عملکردی خود ظاهر شود.  پس با متوقف کردن کارها و استراحت بعد از بازه های ۹۰ دقیقه‌ای می‌توانید انرژی مجدد برای انجام کارهای بیشتر را به دست آورید.

 تکنیک هشتم: هدفمند گوشی موبایل تان را چک کنید

راجع به آخرین باری که تلفن همراه تان را چک کردید کمی فکر کنید.  آیا دقیقاً می دانید به چه علت بوده است؟  اغلب افراد پاسخ این سوال را نمی دانند،  چرا که گاهی بدون علت تلفن همراه خود را برداشته و بدون داشتن دلیل خاصی شروع به گشت و گذار در فضای مجازی، رسانه های اجتماعی، پیام رسان های مختلف و…  می کنند.

یکی از راه هایی که می تواند از منحرف شدن ناخودآگاه بناگه آنی ذهن شما به سمت تکنولوژی جلوگیری کند،  این است که آگاه باشید به چه دلیل در حال استفاده از رسانه های اجتماعی هستید.

برای بسیاری از افراد استفاده وقت و بی وقت از شبکه‌های اجتماعی به یک عادت تبدیل شده است. آنها به محض بروز کمی خستگی و بی حوصلگی به فضاهای مجازی پناه می‌برند تا به خیال خود خستگی ذهنی شان را کمی برطرف کنند.  اما مشکل اینجاست قانونی وجود ندارد که به ما میگوید چه زمانی باید از این فضا ها بیرون رفت و کجا. پایانی گشت و گذار مان است.  ناگهان چشمتان را باز می کنید و متوجه می شوید ساعت ها گذشته و همه کارهای تان عقب افتاده است.

تکنیک نهم: کار مدام خلاقیت تان را افزایش می دهد

وقتی حس حال انجام فعالیتی را ندارید، انجام خلاقانه آن کار بسیار سخت می‌شود. متاسفانه همیشه آنقدر زمان نداریم تا منتظر حس و حال مناسب باشیم.  بهترین راه ممکن برای رفع این مشکل داشتن برنامه مناسبی است که به جای تکیه بر حس و حال ما، داشتن خلاقیت را تسهیل کند.  اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به صورت مدام کار می کنید، تردید نداشته باشید در حین کار ایده ها و روشهای خلاقانه برای انجام کار به شما الهام خواهد شد.

کار کردن مداوم به طرز چشمگیری میزان نگرانی ما را در انجام کارهای نیازمند به خلاقیت، کاهش می دهد. هرچند همیشه مواقعی وجود خواهد داشت که  حس کنید نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. اما اگر به صورت مداوم کار کنید استرس و نگرانی کمتری به سراغتان خواهد آمد.

تکنیک دهم: از انجام دادن همزمان کارها پرهیز کنید

زمانی که دو کار را با هم انجام می دهیم،  باید مدام توجهمان را از یک کار به کار دیگری معطوف کنیم؛ این امر هم وقت گیر است و هم ناکارآمد.  برای مثال با این که می توانیم به طور همزمان راه برویم و حرف بزنیم،  نمی‌توانیم همزمان کتاب بخونیم و با دیگری صحبت کنیم.

برای جلوگیری از چنین پیامدهایی بهتر است زمانی مشخص از روز را مشخص کنید و در آن بدون حواس پرتی به کار مورد نظرتان بپردازید.  با این کار بازدهی بالایی خواهید داشت.. هنگامی که به طور کامل حواس خود را برای انجام یک کار متمرکز کرده‌اید و دیگران از شما می خواهند کاری نیز برای آنها انجام دهید، چه باید بکنید؟

راه حل این است که اگر برای انجام یک کار، ۲ ساعت زمان نیاز دارید، بر روی تابلوی اعلانات دفتر یا روی لبه کامپیوترتان یک یادداشت بگذارید تا دیگران بدانند شما در طول آن مدت در دسترس نخواهید بود. با این تکنیک می‌توانید کاملاً بر روی انجام کارهای تان متمرکز شوید.

امیدوارم مقاله ۱۰ تکنیک مدیریت کارهای روزانه برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *