مارکتینگ و بازاریابی پزشکی, مقالات

بخش های کلیدی یک کسب و کار

سلام به شما دوستان عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم به بخش های کلیدی یک کسب و کار بپردازیم. بنابراین خوشحال خواهیم شد با ما همراه باشید و از این مقاله نهایت استفاده را ببرید.

 هر کسب و کار از سه فعالیت کلیدی تشکیل شده که هر کدام باید به خوبی انجام شود

  •  تامین
  •  تحویل
  •  تعهد

 تامین

هر کسب و کاری باید محصولات یا خدمات ارزشمندی داشته باشد  این محصولات می‌تواند تولید شوند،از دیگران خریداری شود و یا  از کشوری دیگر وارد شود. اگر محصولات و خدمات ما به اندازه کافی جذاب نباشد فروشان خیلی سخت خواهد بود؛  حتی اگر صبح تا شب در حال بازاریابی باشیم.

 علت کم بودن سود کسب و کار

اگر سود کسب و کارتان کم است،  شاید دلیل ضعف در بخش تامین باشد که باعث شود قیمت تمام شده محصولات و خدمات بیشتر از حد معقول باشد.  بسیاری از کارآفرینان سود زیادی را در بخش تامین از دست میدهند؛  مثلا خدمات مکمل برای محصولات اصلی ارائه نمی دهند.

تحویل

مهمترین فعالیت های مربوط به تحویل؛  بازاریابی و فروش هستند.

اگر هیچ رقیبی نداشته باشیم کار خیلی راحت است؛  ولی معمولاً این طور نیست.  لازم است تلاش زیادی انجام بدهیم تا مخاطب به ما و محصولاتی که داریم اعتماد کند و بالاخره تصمیم بگیرد که از ما خرید کند.

اگر در تامین محصولات ضعیف عمل کرده باشیم،  کار تحویل خیلی سخت تر می شود.

 تعهد

هر محصول یا خدمتی پس از تحویل نیاز به خدمات و پشتیبانی دارد.  نام فعالیت های پشتیبانی را می توانیم تعهد بگذاریم؛   چون  پس از تحویل و دریافت پول بازهم متعهد هستیم و سعی می‌کنیم مشکلات خریدار را رفع کنیم. زمان تعهد ما پس از تحلیل می‌تواند از چند دقیقه تا چند سال به طول بیانجامد.

 باید تیم داشته باشید

برای انجام موفق این سه فعالیت باید کارکنانی خارق العاده داشته باشید تا از عهده این کارها بربیاید.  البته شاید اول کار تمام این فعالیت ها را خودتان انجام بدهید؛  ولی  بالاخره به جایی میرسید که این کار غیرممکن می‌شود و لازم است افرادی به شما کمک کنند. البته خودتان هم می توانید در انجام این ۳ تعالیت مشارکت داشته باشید.

 کار نهایی شما چیست

می توانید بر توسعه کسب و کارتان متمرکز شوید و تلاش کنید تا کسب و کار تان رشد سریع تری داشته باشد. البته علاوه بر توسعه، شاید ترجیح بدهید فعالیت‌های مربوط به تیم‌سازی هم دست خودتان باشد. بنابراین تمرکز ما به عنوان صاحب کسب و کار تیم سازی و توسعه کسب و کار می باشد.

نگاه سیستمی همیشه باعث رشد می شود

اگر بدانیم دستگاهی از سه بخش مشخص و اصلی تشکیل شده است،  حل مشکلاتش آسان‌تر می‌شود. ابتدا باید تشخیص بدهیم کدام مورد از این سه بخش بیشترین مشکل را دارد.  سپس باید زیر مجموعه های آن بخش را بررسی کنیم و آنقدر ریز بشویم تا به ریشه مشکل برسیم.

نگاه سیستمی باعث می شود کسب و کار را مثل دستگاهی ببینیم که برای تعمیر یا افزایش بازدهی آن لازم است ابتدا بدانیم  مشکلات اصلی از کدام بخش است. سپس زیرمجموعه های آن بخش را بررسی کنیم.

این نگاه سیستمی باعث می شود که با وقت و انرژی محدودی که داریم،  همیشه بر اولویت های اصلی کارمان تمرکز کنیم.  اگر در بخش تامین خیلی ضعیف هستیم،  طراحی یک کاتالوگ زیبا برای نمایشگاه،  اصلاً در اولویت قرار ندارد.

بنابراین ما باید اصلی ترین فعالیت هایی که باعث رشد کسب و کارمان می‌شود را تشخیص بدهیم و بر آنها تمرکز کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *