مقالات

تاثیر نور در عکاسی بوکه

سلام به شما دوستان عزیز؛ امیدوارم حالتان خوب باشه و همیشه در حال رشد مثبت باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر نور در عکاسی بوکه صحبت کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

مقدمه

هر کاری که با عناصر درون تصویرتان، بخصوص نور، انجام میدهید تاثیر بصری بوکه شما را تشکیل میدهد. اشکال و الگوهای جالبی که لنز شما می سازد، همان نقاط نوری هستند که هنگام عبور از لنز به صورت بوکه تغیر شکل میدهند. این نقاط نوری میتوانند چیزهای متفاوتی باشند: بازتابهایی درون آب، نور عبوری از بین برگان درخت یا یک ردیف از لامپهای خیابانی دوردست. به بیان دیگر منبع نور شما همیشه مستقیم نیست بلکه میتواند یک بازتاب باشد.

نور مستقیم

بوکه درون این عکس متشکل از نور خورشید مستقیم عبوری از میان برگها و سپس بازتاب آن بر روی زمین می باشد. اینجا کمی از هر دو را داریم، نور مستقیم و نور بازتابی. بوکه نورانی و محیط تاریک، کنتراستی قوی ایجاد کرده اند.

نور بازتابی

بوکه درون این عکس کمی متفاوت است. در حالی که هیچ منبع نور مستقیمی نداریم، خورشید بر پهلوی قایقها بازتاب شده است. توجه کنید تنها بر پهلوهایی که نور خورشید به توجه کنید تنها بر پهلوهایی که نور خورشید به آنها برخورد دارد، بوکه های درشت ایجاد میشوند. طرف تاریک شکلی ندارد و به جذابی نیست.

نور در هوای ابری

مهم نیست چه عمق میدانی استفاده میکنید، اگر بخواهید بوکه اشکال و الگوهای خاصی داشته باشد، نیاز به نقطه ای از نور دارد. پس اگر هیچ منبع نوری وجود نداشته باشد، مثلا در یک روز ابری چه اتفاقی برای بوکه شما رخ میدهد؟ اتفاقی خاص.

این عکس در یک روز ابری گرفته شده است. پس هیچ بازتاب یا منبع نوری برای ایجاد بوکه های مشخص وجود ندارد. احساسی که نرمی قسمتهای محو به وجود آورده است عکس را دراماتیک تر کرده و عوامل حواس پرت کن را محدود کرده است و باعث ایجاد یک محیط نرم، مسطح و نقاشی گونه شده است. اگر چه شما به نقطه های نورانی نیاز دارید تا بوکه های حرفه ای خلق کنید، اما همچنان با نور یک روز ابری هم میتوان عکسهای موفقی گرفت.

نور طلایی

هر چند میتوان بوکه را با هر منبع نوری گرفت، اما آسان ترین آنها از نظر بیشتر عکاسان حرفه ای وقتی است که خورشید در پایین ترین مکان خود در آسمان قرار دار. چه صبح زود بعد از طلوع خورشید باشد یا انتهای روز درست قبل از غروب آن. زاویه کم خورشید کمک میکند نورهای عبوری از برگها یا نور بازتابی در آب را آسان تر پیدا کنید. این ساعات طلایی شانس بیشتری به شما میدهد تا نور مناسب بوکه تان را پیدا کنید.

امیدوارم مقاله تاثیر نور در عکاسی بوکه برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *