رشد فردی پزشکان, مقالات

رازهای مقابله با اهمال کاری

رازهای مقابله با اهمال کاری

چگونه با ترس‌ها و تردیدهایی که در مسیر اهدافتان با آن‌ها مواجه می‌شوید مقابله کنید؟

اکثر ما هر روز از خواب بیدار می‌شویم‌ و به خودمان می‌گوییم که از روز بعد، کارهای ناتمام‌مان را به سرانجام خواهیم رساند؛ نوشتن رمانی که همیشه آرزویش را داشته‌اید، تأسیس کسب‌وکار مستقل خودتان و یا انجام یک کار پاره‌وقت کنار شغل فعلی‌تان تصمیاتی هستند که در صورت تحقق، زندگی‌تان را به‌صورت چشمگیری تغییر خواهند داد. با این ‌حال، چرا اغلب ما همچنان در ابرها سیر می‌کنیم و هیچ اقدامی برای بهتر کردن زندگی‌مان انجام نمی‌دهیم؟

اهمال کاری با همه تلاش‌هایی که انجام می‌دهید، سر ناسازگاری دارد

قبل از هرچیز به خاطر داشته باشید که اهمال کاری کاملا طبیعی است و همه انسان‌ها آن را تجربه کرده‌اند. این احساس بازدارنده حتی وقتی می‌خواهید به کسی کمک کنید و یا در کار خیری سهیم شوید، باز هم مانع انجام کار درست می‌شود. حتی افراد مشهور و باتجربه‌ای که سال‌ها کاری مشخص را انجام می‌دهند ممکن است همچنان با این احساس درگیر باشند.

برای مثال هنری فوندا (Henry Fonda) ستاره فیلم‌های وسترن، کسی بود که با وجود شهرت و تجربه کاری‌اش، قبل از آغاز هر فیلمبرداری، با احساس ترس روبه‌رو می‌شد. با اینکه او سال‌ها عمر و جوانی‌اش را پای سینما گذاشته بود، اما هر لحظه که در مقابل دوربین قرار می‌گرفت  اهمال کاری ذهنی‌اش او را دچار وحشت می‌کرد.

رازهای مقابله با اهمال کاری

اهمال کاری  چه  زمان هایی به سراغ ما می آید؟

      1. هر فعالیتی که در رابطه با نویسندگی، نقاشی، موسیقی، فیلم، رقص، آواز و به‌صورت کلی هنرهای خلاقانه باشد؛
      2. هر فعالیتی که در مورد تأسیس یک کسب‌وکار، چه برای منافع شخصی، چه عام‌المنفعه برنامه‌ریزی شده باشد؛
      3. تصمیماتی که در مورد رژیم غذایی و ورزش جهت تناسب اندام گرفته می‌شود؛
      4. برنامه‌هایی‌ که برای ترک اعتیاد و الکل طراحی شده باشد؛
      5. تصمیماتی که پیرامون تحصیل و یادگیری مهارت‌های جدید گرفته شوند؛
      6. کارهای انسان دوستانه که نیاز به شجاعت و فداکاری افراد دارد؛
      7. تصمیماتی که در رابطه با بچه‌دار شدن، ازدواج یا بهتر کردن روابط گرفته می‌شود.

بنابراین، چیزی که مشخص است،  اهمال کاری با برنامه‌ها و تصمیماتی که نیاز به گذر زمان و فداکاری انسان دارد در تعارض است.

ویژگی های انسان هایی که در برابراهمال کاری تسلیم می شوند

انسان‌هایی که در برابر اهمال کاری تسلیم می‌شوند وقتی زندگی این دسته از افراد را می‌بینند، گویی زخمی کهنه در درون‌شان سر باز می‌کند. آن‌ها مدام از انسان‌های موفق انتقاد می‌کنند چون نمی‌توانند شاهد موفقیت افرادی باشند که در نبرد با اهمال کاری یروز شده‌اند.

در عوض، آن‌هایی که حیات را آنگونه‌ که دوست داشته‌اند زندگی کرده‌اند، به دنبال عیب‌جویی و انتقاد از دیگران نیستند. آن‌ها اگر قرار باشد راجع به کسی حرفی هم بزنند همواره با تشکر، احترام و تقدیر از اعمال دیگران صحبت می‌کنند.

رازهای مقابله با اهمال کاری

اهمال کاری ، ما را از تبدیل شدن به کسی که می‌توانیم باشیم دور می‌کند

اغلب ما رؤیای زندگی‌ای را داریم که هرگز در آن نبوده‌ایم، اما فکر کردن به آن ما را سرشار از احساس انگیزه و نشاط می‌کند. اهمال کاری همان نیرویی است که اجازه نمی‌دهد رؤیاهای‌مان را زندگی کنیم و وادارمان می‌کند که به زندگی تکراری و حریم امنی که ایجاد کرده‌ایم بچسبیم. حال از شما می‌پرسیم که:

      •  چرا برای تحقق زندگی ایده‌آل‌تان منتظر مانده‌اید؟
      • چرا برای زندگی‌ای که واقعاً دوست دارید تلاشی نمی‌کنید؟
      • آیا احساس ترس و تردید دست و پای شما را برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان فلج کرده است؟
      •  آیا تنها به این دلیل کتاب‌تان را نمی‌نویسید که می‌ترسید توسط ناشران مختلف رد شود؟
      • یا اینکه در خودتان شهامت رویارویی با موانع احتمالی را ندارید؟

ترس‌ها و تردیدها همیشه ما را بین زمین و آسمان معلق نگه می‌دارند. وقتی مدام به رؤیای‌مان فکر می‌کنیم و نمی‌توانیم از آن به سادگی رد شویم، این بدترین عذاب ممکن است. این ‌گونه احساسات باعث می‌شود که در زمان حال از وقایعی که در حال رخ دادن است لذت نبریم.

برای مقابله با  اهمال کاری، به رؤیاهایتان مانند یک شغل تمام‌وقت نگاه کنید

شما چگونه با اهداف و رؤیاهایتان مواجه می‌شوید؟ آیا اوقاتی که مشغول چرت زدن یا استراحت هستید به آن فکر می‌کنید و مدام به ایده‌ای که در ذهن‌تان دارید می‌اندیشید؟ اگر جزء کسانی هستید که تنها در لحظاتی خاص به کارهای بزرگی که دوست دارید انجام دهید فکر می‌کنید، بسیار در اشتباه هستید. اگر هدف و تصمیم بزرگی در ذهن‌تان دارید باید همانند شغل تمام وقتی که مشغولش هستید، ذهن‌تان را درگیر آن کنید. تفکر لحظه‌ای وکوتاه، برای اهداف بزرگی که در سر دارید به هیچ عنوان کارساز نیست و نتیجه قابل قبولی نیز به دنبال نخواهد داشت.

رازهای مقابله با اهمال کاری

حرفه‌ای بودن یعنی شناخت بیشتر خودتان و مهارت‌هایی که دارید

احساس ترس و تردید در شروع کارهای بزرگ فرایندی طبیعی است که حتی افراد مشهور نیز از آن در امان نیستند. اهمال کاری در برابر تغییرات، همراه با احساساتی منفی است که بیشتر افراد با آن روبه‌رو هستند. مقابله با  اهمال کاری  اتفاقی نیست که یک بار برای همیشه به اتمام برسد. نبرد بین اهمال کاری و تحقق اهداف، پیکاری همیشگی است که می‌توان گفت تا مدت‌های طولانی به درازا می‌کشد.

مبارزه با  اهمال کاری فقط یک روی سکه است

در حقیقت، دیدگاهی که شما نسبت به انجام کارهایتان دارید، روند اهمال کاری  را کم و زیاد می‌کند. اگر فردی هستید که تصور می‌کنید می‌توانید به تنهایی هر کاری را انجام دهید، ترس بیشتری را تجربه خواهید کرد. در تحقق اهداف، ضروری است که از کمک افراد حرفه‌ای نیز استفاده کنید.

با نظم، تعهد و سخت‌کوشی بااهمال کاری مبارزه کنید

فکر کردن به نتیجه کار، یکی از ترفندهایی است که  اهمال کاری از آن استفاده می‌کند. اگر در هنگام انجام کاری مدام به نتیجه کار فکر کنید، باعث سستی و ضعف‌تان خواهید شد. در عوض، سعی کنید با سخت‌کوشی و نظم، تنها بر روی فرایند کاری که انجام می‌دهید، متمرکز مانده و خود را وابسته به نتیجه‌ کار نکنید. برای حرفه‌ای بودن نیاز به صبوری بیشتری دارید و به همین دلیل هرگز به دنبال نتایج سریع نباشید. به ‌خاطر داشته باشید که پیوستگی و صبر در انجام کارها رمز موفقیت شماست.

علاوه‌ بر این، به خودتان بقبولانید که در مسیر اهداف‌تان با چالش‌ها و موانع متعددی مواجه خواهد شد. وقتی نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به اهداف‌تان داشته باشید، ترس و تردید کمتری به سراغ‌تان خواهد آمد؛ چرا که از قبل، خود را برای موانع راه آماده ساخته‌اید. سعی کنید از هر چالشی به عنوان یک فرصت برای انجام کاری متفاوت استفاده کنید.

obligation

برای مقابله با  اهمال کاری ، فداکاری و تعهد را تمرین کنید

اگر از اعماق وجودتان به رؤیاها و اهدافی که در ذهنتان دارید، عشق می‌ورزید، باید در عمل نیز وفاداریتان را ثابت کنید. سخت‌کوشی و تعهد به کاری که انجام می‌دهید نشان‌دهنده میزان علاقه شما به اهداف‌تان است. اگر به‌ دنبال ایجاد اثری منحصر به فرد و خلاقانه هستید، از طریق سخت‌کوشی به این هدف دست خواهید یافت. در واقع، برای رویارویی با نیروی مقاومت و غلبه بر آن، می‌توانید از نیروهای مثبتی مانند سخت‌کوشی و فداکاری در راه آرمان‌های‌تان سود ببرید.

سخن پایانی

احساس ترس و تردید در شروع انجام هر کاری کاملاً طبیعی است و حتی افراد مشهور و حرفه‌ای در سراسر دنیا آن را تجربه کرده‌اند. با این‌ حال، وقتی نسبت به انجام کاری به‌خصوص احساس ترس و وحشت می‌کنید، در برابر آن تسلیم نشوید. در عوض، مطمئن شوید که تصمیم درستی گرفته‌اید. در واقع،  اهمال کاری  نیرویی منفی در ذهن انسان است که او را از انجام کارهای مورد علاقه‌اش و خطر کردن دور نگه می‌دارد؛ چرا که ذهن انسان طوری برنامه‌ریزی شده که همواره دنبال آرامش خیال و ثبات باشد.

 

وقتی رؤیاهایتان را در ذهن تداعی می‌کنید، طبیعی است که ابتدا نوعی  اهمال کاری را تجربه کنید. این احساس ناخوشایند همانند نشانه‌ای است که به شما می‌گوید مسیر را درست انتخاب کرده‌اید. همه ما نسبت به انجام کاری احساس خطر می‌کنیم که شیفته و دلباخته آن باشیم. کارهایی که به آن‌ها علاقه‌ای نداریم چندان ریسک‌پذیر به نظر نمی‌رسند؛ چون با تحقق نیافتن آن‌ها چیزی از دست نخواهیم داد.

برای مقابله با  اهمال کاری ، همه ما باید سخت‌کوشی و تعهد را سرلوحه برنامه‌های کاریمان قرار دهیم.

امیدوارم مقاله رازهای مقابله با اهمال کاری برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *