رشد فردی پزشکان, مقالات

چگونه استرس امتحانات را ازبین ببریم؟

مقالات رشد تحصیلی- سید بهمن فاطمی
این که تمام امتحانات با استرس همراه هستند را نمی‌توان انکار کرد؛ اما اگر استرس بیش از حد را تجربه کرده‌اید و به‌خاطر آن به مشکل خورده‌اید، بهتر است این مقاله را خوب مطالعه کنید. دستپاچگی و حواس‌پرتی از نتایجی است که استرس و اضطراب با خود به همراه دارد؛ این دو عامل دشمن موفقیت دانش آموزان و دانشجویان هستند! برای کاهش استرس امتحانات راه‌هایی وجود دارد که دانستن‌شان خالی از لطف نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا یاد بگیریم چگونه استرس امتحانات را ازبین ببریم؟

مقالات رشد تحصیلی- سید بهمن فاطمی

چه چیزهایی باعث استرس امتحان می‌شود؟

 ترس از سوالات سخت

چینش سوالات امتحانات نباید اعتمادبه‌نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس لازم نیست از خالی ماندن برگه پاسخنامه در چند سوال متوالی بترسید!

کمبود اعتمادبه‌نفس

یادتان باشد که زندگی فقط امتحانات مدرسه و  دانشگاه نیست؛ پس خودتان را به‌خاطر این که فلان درس را بیشتر خوانده‌اید ،سرزنش نکنید. یقین داشته باشید که به اندازه توانایی، تلاش و تمرین‌هایی که انجام داده‌اید به نتیجه خواهید رسید.

به یاد آوردن انتظارات و خواسته‌های دیگران

اگر قرار باشد ما به جای علاقه خود به فکر برآورده کردن انتظارات دیگران باشیم، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم! فکر و خیال زیادی در ذهن ما شکل می‌گیرد که اگر قبول نشوم چه اتفاقی خواهد افتاد؟! برای رهایی و کاهش استرس کنکور باید یاد بگیریم که از این سوالات و نظراتی که دیگران به ما می‌دهند، فرار کنیم.
این کار را با یک نفس عمیق و چند ثانیه سکوت اجرا کنید.

مقالات رشد تحصیلی- سید بهمن فاطمی

نقش والدین در کاهش استرس امتحانات

پدر و مادرهایی که دانش‌آموز کنکوری دارند، معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:
  1. کسانی که سختگیری بیش از حد دارند.
  2. کسانی که خیلی بیخیال هستند.
  3. و کسانی که حامی فرزند خود هستند.
سختگیری بیش از اندازه و مقایسه کردن فرزندتان با دیگران نه تنها از استرس او کم نمی‌کند، بلکه بار بزرگی از استرس و عذاب وجدان را هم به او اضافه می‌کند.

مقالات رشد تحصیلی- سید بهمن فاطمی

بهترین روش‌های کاهش استرس امتحانات

خودتان را به اندازه کافی برای امتحانات آماده کنید

به قدر کافی درس بخوانید! زمانی که خیال‌تان از بابت اطلاعات خود راحت باشد و بدانید که برای همه درس‌ها به قدر کافی تمرین کرده‌اید، با اعتمادبه‌نفس بیشتری سر جلسه امتحان حاضر می‌شوید.

زمان خوابیدن و بیدار شدن خود را تنظیم کنید

خوابیدن به مقدار کافی و در ساعت‌های درستی از شبانه‌روز، نه تنها در دوران کنکور پراهمیت است، بلکه روی سلامتی افراد در تمام طول زندگی تاثیرگذار است. کم‌خوابی باعث بی‌حوصلگی شده و تمرکز کردن را برای فرد دشوار خواهد کرد.

زمانی از روز را برای نرمش کردن صرف کنید

ورزش کردن عملکرد مغز را بالا می‌برد و شما را از استرس و اضطراب دور می‌کند. اگر هر روز تایم کوتاهی را برای ورزش کردن صرف کنید، هم برای درس خواندن پرانرژی‌تر خواهید بود و هم به سلامتی خود اهمیت می‌دهید.

از افکار منفی دوری کنید

به عنوان یک دانش‌آموز یا دانشجو که همه تلاشش را برای موفقیت در این آزمون انجام می‌دهد، باید به مسیری که پیش رو دارید با مثبت‌اندیشی فکر کنید. فکرتان را با انرژی‌های مثبت پر کنید و در عین حال برای تقویت خود تلاش کنید.

برای امتحانات برنامه‌ریزی درسی دقیق داشته باشید

برنامه‌ریزی درسی اصولی باعث تسلط شما به مباحث درسی مختلف خواهد شد؛ در نتیجه اعتمادبه‌نفس شما برای شرکت در هر آزمون آزمایشی افزایش پیدا می‌کنید.

اتاق‌تان را تمیز کنید

اگر در یک محیط نامرتب و بهم‌ریخته درس بخوانید، دچار حواس‌پرتی شده و نمی‌توانید به درستی روی مطالب درسی تمرکز کنید. همین محیط نامرتب می‌تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد استرس برای شما باشد؛ پس اگر به دنبال راه‌های رفع استرس امتحانات  هستید به همین موارد ریز و درشت توجه کنید تا به نتیجه برسید.

سبک یادگیری خود را پیدا کنید

خیلی از دانش‌آموزان عادت دارند موقع درس خواندن راه بروند یا حتماً باید یک کاغذ و خودکار داشته باشند و کلمات مهم را یک بار بنویسند. هر کدام از این روش‌ها می‌تواند یک سبک یادگیری باشد؛ پیدا کردن این سبک را با امتحان کردن روش‌های مختلف برای هر درس انجام دهید.

نفس عمیق بکشید

با نفس‌های عمیق اکسیژن‌رسانی به مغز بهتر انجام خواهد شد و در نتیجه کاهش استرس امتحان برای شما اجرا خواهد شد.

اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید

اهداف واقعی و قابل اجرا در نظر داشته باشید. یعنی اگر هدف شما این است که در عرض یک هفته زیست کنکور را ۱۰۰ درصد یاد بگیرید، قطعاً هدفی غیرواقعی و رویایی انتخاب کرده‌اید! اگر اصول و ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی درسی را بلد باشید، قطعاً هدف‌گذاری کردن را هم به درستی اجرا خواهید کرد.

کمتر از گوشی استفاده کنید

سعی کنید فقط در زمان‌هایی که برای استراحت کردن در نظر دارید، سراغ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بروید. در ساعاتی که برای درس خواندن برنامه‌ریزی شده‌اند، موبایل خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید تا چیزی باعث حواس‌پرتی شما نشود. شب‌ها قبل از خواب هم گوشی موبایل‌تان را کنار بگذارید تا به چشم‌های خود استراحت دهید.
امیدوارم مقاله چگونه استرس امتحانات را ازبین ببریم؟ برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.
دانش آکوزان و دانشجویانی که می خواهند با تکنیک های بیشتری در مورد مدیریت استرس امتحانات آشنا شوند می توانند در وبینار رایگان کاهش استرس امتحانات شرکت کنند. برای شرکت در این وبینار روی دکمه زیر کلیک نمایید

2 دیدگاه در “چگونه استرس امتحانات را ازبین ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *