مقالات, مقالات انتشارات رشد مثبت

آزمون پرومتریک جراحی عمومی General Surgery

آزمون پرومتریک جراحی عمومی

با توجه به رشد روزافزون حوزه‌ی پزشکی و جراحی عمومی در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، آزمون پرومتریک جراحی عمومی (General Surgery) به عنوان یک ابزار اساسی برای ارزیابی و ارتقای مهارت‌های پزشکان علاقه‌مند به این حوزه، برگزار می‌شود. این آزمون برای پزشکانی که در زمینه‌ی جراحی عمومی علاقه مند هستند و همچنین و قصد دارند در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس فعالیت کنند،فرصت مناسبی را فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی جزئیات این مقاله میپردازیم.

آزمون پرومتریک جراحی عمومی

آزمون پرومتریک جراحی عمومی (General Surgery) با هدف ارزیابی مهارت‌ها و دانش عمومی پزشکان برای فعالیت در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس برگزار می‌شود. مدت زمان آزمون ۱۵۰ دقیقه و شامل ۱۰۰ سوال چند گزینه ای است. کد این آزمون GENSU است و برای قبولی در این آزمون، نیاز به کسب حداقل ۶۵% امتیاز است. این آزمون فرصتی ارزشمند را برای پزشکان فراهم میکند تا میزان آمادگی خود را برای تخصص در این حوزه ارزیابی کنند و بهبودهای لازم را اعمال کنند.

سوالات آزمون پرومتریک جراحی عمومی ممکن است شامل موارد مختلفی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آزمون پرومتریک جراحی عمومی

موضوعات تحت پوشش آزمون

Fluid and Electrolytes (مایعات و الکترولیت‌ها)

این بخش شامل مفاهیم مرتبط با ترکیب مایعات در بدن، نقش الکترولیت‌ها در حفظ تعادل بدنی و مفاهیم مربوط به اختلالات الکترولیتی است.

 Shock (شوک)

شوک وضعیتی اورژانسی است که ناشی از کاهش حجم خون یا کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون است. در آزمون پرومتریک جراحی عمومی، مفاهیم مرتبط با انواع شوک، علایم، عوامل خطر، و مدیریت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 Sepsis and Surgical Infections (سپسیس و عفونت‌های جراحی)

این بخش شامل مفاهیم مرتبط با التهابات، عفونت‌های جراحی، علایم و عوامل خطر سپسیس، و روش‌های درمان و پیشگیری از آن‌هاست.

Endocrine and Breast (غدد درون ریز و پستان)

این بخش شامل موضوعات مربوط به غدد درون ریز و سیستم هورمونی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های پستان و روش‌های تشخیص و درمان آن‌هاست.

 Upper GI (سیستم گوارش بالایی)

در این بخش، موضوعات مرتبط با بیماری‌های گوارش بالایی مانند اختلالات مری و معده، علایم، تشخیص و درمان آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Vascular (عروقی)

شامل موضوعاتی مانند بیماری‌های عروقی، روش‌های جراحی درمانی برای بیماری‌های عروقی مختلف، و مدیریت عوارض و مشکلات مرتبط با جراحی عروقی می‌شود.

 Pediatrics (کودکان

شامل موضوعات مرتبط با جراحی در کودکان مانند بیماری‌های جراحی در کودکان، روش‌های جراحی خاص برای کودکان، و مدیریت بیماری‌ها و مشکلات جراحی در کودکان.

 Skin and Soft Tissue (پوست و بافت نرم)

این بخش شامل موضوعاتی مانند بیماری‌های پوستی و بافت نرم، روش‌های جراحی برای بیماری‌های پوستی، و مدیریت مشکلات پوستی و بافت نرم است.

 Professionalism and Ethics (حرفه‌ای و اخلاق)

شامل مباحث مرتبط با رفتار حرفه‌ای پزشکان، اخلاق پزشکی، ارتباط با بیماران و همکاران، و اصول اخلاقی در جراحی عمومی می‌شود.

 Hepato-biliary (کبد و صفراوی)

شامل موضوعات مانند بیماری‌های کبد و صفرا، روش‌های جراحی برای بیماری‌های کبد و صفرا، و مدیریت مشکلات مرتبط با کبد و صفرا در زمان انجام عمل جراحی می‌شود.

Perioperative Care (مراقبت پیراعملی)

این موضوع شامل همه‌ی مراحل مراقبت پزشکی قبل، حین و بعد از عمل جراحی است. این شامل ارزیابی بیمار قبل از عمل، مراقبت‌های پیش از عمل، عمل جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل می‌شود.

Trauma and Critical Care (صدمات و مراقبت‌های ویژه)

این موضوع شامل شناخت و مدیریت صدمات و مشکلات جدی است که برای بیماران پیش می‌آید و شامل مواردی مانند مدیریت بیماران مصدوم و مراقبت‌های ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شود.

 Colorectal and Perianal (روده کولون و پری‌آنال)

این بخش شامل شناخت و مدیریت بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با روده کولون و منطقه‌ی پری‌آنال است و شامل بیماری‌هایی مانند سرطان روده، بواسیر و شرایط دیگر مربوط به این منطقه می‌شود.

Pancreas and Spleen (پانکراس و طحال)

این بخش شامل شناخت و مدیریت بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با پانکراس و طحال است و شامل بیماری‌هایی مانند التهاب پانکراس، سلولیت و سایر شرایط مرتبط با این اعضا می‌شود.

 Patient Safety (امنیت بیمار)

این بخش به ارائه‌ی راهکارها و مدیریت برای حفظ امنیت بیماران در هنگام ارائه‌ی خدمات پزشکی می‌پردازد و شامل ارتقای ایمنی بیماران در محیط بیمارستان، جلوگیری از حوادث و اشتباهات پزشکی، و مدیریت ریسک‌های مرتبط با مراقبت از بیماران است.

آزمون پرومتریک جراحی عمومی

منابع و رفرنس

Sabiston Textbook of Surgery, latest Edition
کتاب درسی جراحی سابیستون، جدیدترین ویرایش. این کتاب مرجعی بسیار معتبر در زمینه جراحی عمومی است که شامل اطلاعات جامع و کامل درباره اصول و فنون جراحی عمومی است.

Chwartz Textbook of Surgery, latest Edition
کتاب درسی جراحی چوارتز، جدیدترین ویرایش. این کتاب نیز یکی از منابع معتبر در زمینه جراحی است که به طور جامع به اصول و تکنیک‌های جراحی می‌پردازد.

Current Surgical Therapy by John L. Cameron, latest Edition

درمان جراحی فعلی توسط جان ال کامرون، جدیدترین ویرایش. این کتاب به ارائه رویکردها و تکنیک‌های جدید درمانی در جراحی می‌پردازد که با پیشرفت‌های اخیر مرتبط هستند.

 Bailey and Love`s Short Practice of Surgery, latest Edition
ممارسه کوتاه جراحی بیلی و لاو، جدیدترین ویرایش. این کتاب یک منبع خلاصه شده اما جامع در زمینه جراحی است وبه مباحث اصلی جراحی میپردازد.

 Rush Surgical Review, latest Edition
مرور جراحی راش، جدیدترین ویرایش. این کتاب باطلاعاتی جامع از موضوعات مهم جراحی ارائه می‌دهد که می‌تواند به داوطلبان آزمون پرومتریک کمک کند.

 Professionalism and Ethics, Handbook for Residents, Practical guide, Prof. James Ware, Latest Edition
حرفه‌ای‌گرایی و اخلاق، کتابچه راهنمایی برای ساکنان، راهنمای عملی، استاد جیمز ویر، جدیدترین ویرایش. این کتاب به مباحث مرتبط با حرفه‌ای‌گرایی و اخلاق در حوزه پزشکی، به ویژه برای ساکنان پزشکی، می‌پردازد.

 Essentials of Patient Safety, SCHS, Latest Edition
ضروریات ایمنی بیمار، SCHS، جدیدترین ویرایش.  این کتاب به موضوعات مربوط به ایمنی بیمار در محیط‌های درمانی پرداخته و اصول و راهکارهای ایمنی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله، آزمون پرومتریک جراحی عمومی به عنوان یک ابزار ارزیابی مهم برای پزشکانی که به این رشته علاقه‌مندند، مورد بررسی قرار گرفت. این آزمون زمینه‌ای را برای ارزیابی مهارت‌ها، دانش عمومی و توانایی‌های پزشکان برای فعالیت در کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم می‌کند. منابع اصلی این آزمون شامل کتب مرجعی همچون Sabiston، Chwartz، Current Surgical Therapy، Bailey and Love، Rush Surgical Review و منابعی در زمینه حرفه‌ای‌گری و اخلاقیات و ایمنی بیمار می‌باشند.

تهیه منابع آزمون پرومتریک جراحی عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *